onsdag 20 januari 2010

Är pälsens utseende viktigast?


Vi som volontärarbetar med katter träffar på många, många katter. Det mest fantastiska är deras olika personligheter! Varenda katt vi träffar på är sin alldeles egen. Alla har de något alldeles extra.

Så tycker väl alla vi kattälskare? För någon annan kanske en katt är just "bara en katt" men för ägaren så är just denna katt så otroligt speciell. Man förälskar sig i en katts personlighet, likt sättet man förälskar sig i sin partners insida.

Åtminstone vill jag tro att alla kattälskare känner så och sätter samma värde på alla katter. Tyvärr visar det sig alltför ofta att det inte är lika lätt för alla katter att få flytta till ett eget hem. Intresseanmälningarna fullkomligt rasar in på en del katter men för andra tar det lång tid att få ens en.

Visst är det fantastiskt kul att människor är intresserade av att adoptera våra katter!
Hjärtat krossas dock gång på gång när en underbar katt inte får bli en älskad familjemedlem för att pälsen är för kort eller har fel färg eller för att katten inte vill ligga i knät. Det visar sig att den där fantastiska personligheten inte är lika intressant som den vackra pälsen.

Vissa djurhem går till och med så långt att de inte ens vill ta in en svart katt för att de är så svåra att "bli av med". Mindre tama katter har det ännu värre. Dem vill man inte alls ge en chans utan avlivar dem rakt av!

Till oss på Göteborgs Katthjälp är alla katter lika välkomna. Svart som röd, långhårig som korthårig, tigré som tabby eller sköldpadda, huskatt som raskatt, ung som gammal och till och med tam som skyggis.

På bilden syns Kajsa och Xerox, två av våra katter som ligger ute för adoption just nu. Naturligtvis har de båda lika stor rätt att bli älskade, trots sina olika pälsar!
Eller hur?

9 kommentarer:

  1. Apropå päls, färg etc... Svarta katter är de absolut vackraste! :-) Har sagt det till er i föreningen förut och säger det igen! Är så glad att jag har en liten svartis vid namn Kallio! Men PRECIS lika glad är jag över min viltfärgade katt Algot! Vacker som få!
    Det hänger inte på pälsen gott folk! Algot vann mitt hjärta med sitt roliga SÄTT ATT VARA! Och jag lovar, han blir bara roligare och roligare - trots att han inte är långhårig! ;-)

    SvaraRadera
  2. Har själv märkt av detta, jag är stödhem åt två fina lite skygga svarta ungkatter och när folk vill komma hem hit, så ångrar sig en del när jag säger att katterna är helsvart, helt ofarbart tycker jag, sårligt att det är så här=(

    SvaraRadera
  3. Katten är en speciell varelse och vi har fått ÄRAN att ha dem på denna jord.
    Mitt liv vore inte ETT LIV om jag inte hade haft mina 2 katter, ena tam och den andra är fortfarande en skyggis efter att jag haft den i 9 månader(adopterad från gbg katthjälp). Stunderna kommer då han vågar komma till mig och dem är jag så tacksam över.Jag bryr mig inte hur lång tid det kommer att ta för att få honom tam. Bara glad att han är räddad. Katten har sin egen vijla. Förstår man den inte så vet man inte vad en katt är.
    löves katz ;-)

    SvaraRadera
  4. En sak till som folk inte tänker på när det gäller pälsen på katter... Det blir BETYDLIGT mer hår ÖVERALLT av långhåriga katter. Pälsen fäster sig likt bomull på kläder, gardiner, soffor och annat. Har själv haft världens underbaraste blandraskatt som var långhårig, men henne tog jag inte för pälsen! Det var hon som sökte upp mig på mitt jobb. Hon kunde lika gärna varit en grå korthårig katt, jag hade tagit hem henne ändå! Nu lever jag som sagt med två korthåriga små pojkar och använder bara hälften så mycket klädrollers som förut! Så tänk på det! :-)

    SvaraRadera
  5. Jag hittade en hemlös kisse som ingen brydde sig om...hörde mig för i området och fick veta att den gått i ca 7 år som hemlös...kontaktade olika djurhem...ett djurhem i gbg sade att det är bara att avliva, den andra som hörde av sig frågade vilken fär katten hade...Svart svarade jag...Nä då kan vi inte hjälpa eftersom ingen vill ha en svart....???? Helt otroligt...den enda som brydde sig om denna underbara katt var Göteborgs katthjälp...som lever ett fantastiskt liv i sitt nya hem....trots att den är svart och varit hemlös så många år...har man tålamodet så går allt o framförallt viljan...

    SvaraRadera
  6. kunde inte hålla med mer. otroligt vad alla är kattälskande och fantastiska hem och längtat lääääänge efter just den här PERSONLIGHETEN när det är en lurvig kattunge på bilden. dagens FY till dem, mina katter ger dem en fet PRUTT!

    SvaraRadera
  7. Vad ledsamt att det är så. Men det kanske är så enkelt att dom inte förtjänar att få hem dessa ljuvliga varelser. Av hela mitt hjärta hoppas jag att alla dessa härliga katter som finns ute till adoption hittar bra hem som förmår att uppskatta dem för dom de är. Det är faktiskt ett privilegium att få ta hand om en katt som kanske inte haft de allra bästa förutsättningarna i livet.

    SvaraRadera
  8. håller med! *stampar med tassarna i bordsskivan*

    SvaraRadera
  9. Alla katter är vackra, oavsett pälslängd och färg.

    SvaraRadera